V posledním desetiletí 19. století se v italském operním světě objevily nové náměty, převzaté ze soudobé realistické literatury. Literární naturalismus Emila Zoly, osvobozený od romantické idealizace, usiloval o ztvárnění světa se vším jeho utrpením a stejnými cestami šel i operní verismus, zdůrazňující náměty, jejichž děj plný vášní je nejednou doveden až k násilnému konci.
K vrcholným dílům verismu patří opery Giacoma Pucciniho: Manon Lescaut, Bohéma, Tosca a Madama Butterfly. Knižní vydání Obrazů ze života bohémy (Scenes de la vie de boheme) pařížského malíře a spisovatele Henryho Murgera v roce 1851 mělo mimořádný úspěch a Puccini v něm okamžitě vycítil velké dramatické možnosti. Dojemný příběh o lásce básníka Rudolfa k něžné Mimi, které není dopřáno dlouhého života, a o přátelství čtyř mladých umělců na Montmartru byl pro operu ideálním námětem. Opera měla premiéru 1. 2. 1896 v Teatro Regio v Turínu pod taktovkou Artura Toscaniniho.
Zdánlivá lehkost díla oproti dosud vládnoucímu wagnerismu zmátla jak obecenstvo, tak kritiku, a premiéra byla přijata jen s malým nadšením. O dva měsíce později v Palermu však již měla obrovský úspěch. Puccini zde – tak jako později v Madama Butterfly či Turandot – prokázal mistrovství v hudebním vystižení místního koloritu; Claude Debussy prý prohlásil, že nepoznal nikoho, kdo by lépe hudebně popsal Paříž té doby než Puccini.
Nastudování Bohémy v nápadité a vkusné režii Ondřeje Havelky bylo nominováno na Inscenaci roku 2008 v tradiční anketě Divadelních novin, Christina Vasileva a Svatopluk Sem byli pak nominováni na cenu Thálie 2008 za ztvárnění rolí Mimi a Marcella.
Opera je nastudována v italském originále a v představení jsou použity české a anglické titulky.
Fotograf inscenace: Karel Kouba
Délka představení: 2 hodiny 15 minut, 1 přestávka